Newton analýza: Jak na sítích komunikují ministři a jejich ministerstva?  

BLOG analýza ministerstev (1)
Sociální sítě se staly neodmyslitelnou součástí komunikace veřejných činitelů. Jak už to ale bývá, někomu to jde lépe, a někdo naopak poněkud zaostává. Rozhodli jsme se prozkoumat, jak si v této oblasti vedou naši ministři a jejich ministerstva. Výsledky vás možná překvapí! 

Pro potřeby této analýzy jsme se zaměřili na 3 klíčové platformy Facebook, Instagram a X (dříve Twitter). Abychom získali komplexní přehled, oddělili jsme hodnocení výkonu jednotlivých ministrů od jejich 14 ministerstev, abychom kvantitativně zhodnotili jak jednotlivce, tak i instituce, které zastupují. 

Řídili jsme se tím, kdo byl v úřadu v měsíci září 2024, a sledovali jsme období prvních 9 kalendářních měsíců tohoto roku. Zde je rovněž nutné pro úplnost podotknout, že ne všechny sledované účty jsou aktivní na všech zmíněných platformách, což jsme při hodnocení brali vpotaz. 

Mediální analýzy od Newton Media jsou vypracované zkušeným týmem analytiků. Opírají se o data získaná z archivu aplikace NewtonOne nové generace. V případě tohoto zhodnocení se jmenovitě jedná především o počet příspěvků a jejich dosah na publikum, vyjádřený počtem reakcí ze strany sledujících jednotlivých účtů.  

Jaká tedy jsou naše hlavní zjištění?  

Top profily na síti Facebook

Ministerstva

Pomyslným vítězem na poli aktivity je mezi ostatními oficiálními účty ministerstev na Facebooku Ministerstvo dopravy. To od ledna do září 2024 publikovalo přes 650 příspěvků. S bezmála 400 příspěvků jej následuje Ministerstvo obrany a třetici uzavírá Ministerstvo průmyslu a obchodu.  

Pokud jde o zapojení uživatelů, nejživější diskuze se odehrávaly zejména pod příspěvky Ministerstva práce a sociálních věcí, jehož příspěvek o valorizaci minimální mzdy dokonce zaznamenal rekordní počty komentářů. V počtu sdílení excelovalo Ministerstvo životního prostředí, a především jeho post o omezení pyrotechniky, který sdílelo téměř 7 tisíc uživatelů.  

Z pohledu počtu reakcí ‘To se mi líbí’ vítězí Ministerstvo obrany, které za sledované období dosáhlo na bezmála 60 tisíc lajků. Největší úspěch měla fotogalerie zachycující pomoc vojáků během zářijových povodní. Ministerstvo obrany dále dominovalo v počtu reakcí ‘Super’, vyjádřené bezmála 7 tisíci srdíčky.  

2 (1)
Ministři

Na poli osobních účtů byl nejaktivnější Marek Ženíšek, ministr pro vědu, výzkum a inovace, který publikoval přes 500 příspěvků, přestože svou funkci nezastával po celé sledované období. Za ním následoval ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka a ministr vnitra Vít Rakušan.  

Přestože ministr vnitra Rakušan obsadil v aktivitě až třetí místo, suverénně vede z hlediska počtu vyvolaných uživatelských interakcí. Těch od ledna do září 2024 obdržel více než 600 tisíc a vede ve všech klíčových metrikách – ‘To se mi líbí’, ‘Paráda’ a ‘Super’, stejně jako v počtu uživatelských komentářů a sdílení. U ministra Rakušana lidé ve velké míře reagovali na příspěvky z debatních cest do regionů. 

Zajímavostí je druhé místo dnes již bývalého ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše.  Ačkoliv se z hlediska aktivity na síti neumístil v TOP 5, dokázal ve sledovaném období vyvolat vysokou míru uživatelských interakcí (celkově přes 200 tisíc) ve všech zmíněných kategoriích. Post s největším počtem interakcí je v případě ministra Bartoše příspěvek představující eDoklady 

Top profily na platformě X

Ministerstva
top mini X

Na platformě X ve sledovaném období jasně dominovalo Ministerstvo zahraničních věcí, které vypublikovalo zhruba 600 tweetů. Jeho příspěvky vyvolaly také nejvyšší počty komentářů a retweetů, z hlediska lajků pak skončilo na druhém místě. Největší odezvu zaznamenal kreativní post v komiksovém stylu o tom, jak se Česku podařilo zvýšit svou energetickou nezávislost na Rusku. 

Že je na této platformě významným motivem zájmu konflikt na Ukrajině a obecně bezpečnost stvrzuje i fakt, že MZV ve všech sledovaných metrikách sekundovalo Ministerstvo obrany. U počtu získaných lajků dokonce zvítězilo. 

Ministři

Nejaktivnějším uživatelem ze sledovaných profilů se stal ministr zahraničních věcí Jan Lipavský se svými bezmála sedmi stovkami tweetů. Z desítky nejúspěšnějších ministerských tweetů navíc napsal hned osm z nich on. Mezi jeho nejoceňovanější příspěvky vůbec patří například tweety odsuzující ruskou agresi na Ukrajině. Ministr Lipavský navíc zaznamenal nejvyšší počty retweetů. 

Silné postavení si i na platformě X udržuje ministr Vít Rakušan, který obsadil první příčku v kategorii počtu uživatelských komentářů a počtu lajků, navzdory tomu, že co do aktivity obsadil až čtvrté místo. Uživatele nejvíce zaujala jeho ironická reakce na dezinformátora, který se podivoval nad tím, že vláda věděla s předstihem o riziku povodní.  

Top profily na síti Instagram

Ministerstva

Nejaktivnější ze sledovaných oficiálních profilů na Instagramu patří Ministerstvu zemědělství, které za prvních devět měsíců uveřejnilo přes 250 postů. Navíc také dosáhlo na druhé místo co do počtu uživatelských komentářů. Mezi nejúspěšnější obsah patřilo reel video, v němž ministr Marek Výborný lákal na hlavní atrakci letošní Země živitelky největší kombajn na světě, který se stal hitem mezi uživateli. 

Na druhém místě co do počtu příspěvků a získaných srdíček skončilo Ministerstvo zahraničních věcí, které však zazářilo v kategorii uživatelských komentářů, kde s přehledem zvítězilo.  Zároveň bylo autorem   nejoblíbenějšího příspěvku vůbec – videa s japonskou studentkou bohemistiky a zároveň asistentkou českého velvyslance.  

Na Instagramu boduje i Ministerstvo obrany, které získalo nejvyšší počet obdržených srdíček navzdory tomu, že se jeho oficiální profil neumístil v TOP 5 nejaktivnějších účtů. Jeho obsah dlouhodobě vykazuje vysokou míru zapojení sledujících. Největší odezvu vyvolal post o setkání ministryně Černochové se zlatými armádními olympioniky Martinem Fuksou a Josefem Dostálem.  

Ministři

Doslova hvězdou Instagramu je mezi vládními politiky ministr vnitra Vít Rakušan. Nejenže je ze všech ministrů se svými více než 450 posty nejaktivnější, ale navíc poutá vysokou uživatelskou odezvou – a to s velkým náskokem před ostatními. Během sledovaného období obdržel bezmála 800 tisíc srdíček, což je asi 60 % souhrnně zaznamenaných na všech sledovaných osobních profilech ministrů. Velký zájem opět vyvolaly jeho příspěvky z debatních výjezdů do regionů, které u sledujících rezonují. 

 

Druhou příčku ve všech sledovaných kategoriích obsadil bývalý ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Mezi jeho příspěvky vynikl post, ve kterém se pozastavil nad kulturou politického boje Andreje Babiše. 

Ministr Marek Ženíšek obsadil mezi nejaktivnějšími instagramery třetí místo. Jeho post o úspěchu českých vědců, kteří jako první na světě ukázali, jak vypadá chromozom, se stal v podstatě virálním, protože vykazuje výrazně vyšší hodnoty interakcí než všechny jeho ostatní příspěvky.  

top ministri

Tak co říkáte – překvapila vás naše zjištění? Na Newton Blogu vám pravidelně přinášíme zajímavá data, jako například v dalších článcích Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování nebo ESG v médiích: případ olympijských her .

 

Chcete získat pro svou firmu nebo instituci analýzu na míru? Podívejte se, jaké studie pro vás můžeme zpracovat nebo nás rovnou kontaktujte na emailu help@newtonmedia.eu a my vám představíme možnosti odpovídající vašim aktuálním potřebám.  

 

 

autor analýzy: Jakub Smutný

Čtěte také

mikulas
Blog

Mikulášská nadílka v Newtonu! 

Ve čtvrtek 5. prosince jsme měli v našich kancelářích netradiční návštěvu. Zavítal k nám totiž Mikuláš, anděl i čert! A protože jsme čekali, že by se něco takového mohlo stát,

1 3
Blog

5 způsobů, jak využít media intelligence pro rozvoj turismu ve městech

I to nejmenší město se může stát turisticky atraktivní, když dokáže správně komunikovat své přednosti. Ať už jsou to přírodní krásy, zajímavá ubytování nebo historické památky – každé místo dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu. Jak ale dosáhnout toho, aby se návštěvníci rozhodli přijet zrovna k Vám?

IMG 9914
Blog

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

telefon kresba

Jdeme na to!