Metaverse tématem FIBEP Spring Summitu

Metaverse 02

Koncem března proběhla v řeckých Aténách konference FIBEP Spring Summit, kterou organizovala mezinárodní asociace FIBEP sdružující společnosti v oblasti media monitoringu a měření komunikace. Jedním z nejzajímavějších témat byl Metaverse. Buzzword, který často slýcháme.

Pro většinu z nás je to zatím neznámý svět, o kterém přesně netušíme jak a podle jakých pravidel bude fungovat. Samotný Mark Zuckerberg nedávno přejmenoval svůj Facebook na Meta Platforms a prohlásil, že se chce věnovat vývoji Metaverse – virtuálního světa zaměřeného na sociální kontakty. Podle Louise Rosenberga, zakladatele americké technologické firmy Unanimous AI, který vystoupil na konferenci s příspěvkem Metaverse – Příležitosti, hrozby a regulace, vzniknou dvě úrovně Metaverse, a to plně virtuální, kde každý uživatel bude mít svého avatara, a/nebo augmentovaný, který funguje jako další vrstva reálného světa.

Metaverse se od současných sociálních sítí liší zejména v rozsahu dat, která o uživatelích plánuje sbírat a použít je pro personalizovanou reklamu, a dále způsobem, jakým bude uživatelům reklamu předkládat. Na sociálních sítích si nyní o nás „velký bratr“ snadno zjistí, kam klikáme, co si kupujeme a s kým se bavíme. Metaverse bude monitorovat i to, kam jdeme, co děláme, jak u toho vypadáme, jaké máme držení těla, výraz obličeje, tón hlasu nebo zdravotní stav. Bude tato data sbírat automaticky, protože budou potřeba k fungování platformy.

Dnešní sociální sítě umožňují cílit reklamu a zprávy. Představte si, kam se cílená reklama a product placement může posunout v Metaverse, když bude mít k dispozici takové množství osobních údajů o uživatelích. Čeká nás virtuální product placement a virtuální ambasadoři. Připomíná mi to trochu film Inception / Počátek, kde se hlavní hrdina snaží na objednávku vložit myšlenku do hlavy nebohého dědice impéria. V Metaverse poskytovatel uchopí produkt nebo obsah zadavatele, přizpůsobí jej na základě dat jednotlivým uživatelům a vloží do virtuálního světa uživatele formou individualizované zkušenosti. Půjdu tedy například po ulici a kolem mne budou chodit virtuální lidé, kteří ponesou nápoj jisté značky, nebo mne vtáhne do konverzace uměle vytvořený avatar, agent, který se mi bude snažit vložit zkušenost o produktu nebo politickém názoru. Nebezpečí tkví v tom, že člověk může ztratit pojem o tom, co je reálné a neuvědomí si, že je cílem virtuálního product placementu. Z nedávného výzkumu Lancasterské univerzity vyplynulo, že lidé nedokážou rozeznat uměle vytvořené tváře od skutečných lidí, a navíc na ně uměle vytvoření lidé působí důvěryhodněji. Znamená to, že zadavatelé reklamy si v budoucnu pravděpodobně přestanou najímat herce a influencery a budou si platit ambasadory vytvořené umělou inteligencí.

Louis Rosenberg očekává, že v Metaverse lidé během následujících 10ti let budou trávit více než 2 hodiny denně nakupováním, sociálními kontakty a zábavou. Vzhledem k tomu, že jeho firma vyvinula platformu, která úspěšně dokázala predikovat odpovědi na různé otázky, asi bych jeho předpovědi věřila. V tom případě musíme sledovat, jak se Metaverse vyvíjí a jak se díky virtualitě změní chování lidí a způsoby jejich komunikace a jakým směrem půjde regulace sběru osobních dat a transparentnost virtuálního product placementu.

Magdalena Horánska, CEO Newton Media pro jihovýchodní Evropu a FIBEP Secretary General.

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!