Medializace projektu Ptačí hodinka generuje tisíce příspěvků 

ptaci hodinka blog
Projekt Ptačí hodinka, organizovaný Českou společností ornitologickou, dokazuje, že láska k přírodě a zájem o biodiverzitu mají v Česku pevné místo. Jak velký mediální ohlas tento projekt vzbudil? Výsledky nás překvapily!

V posledních letech se zdá, že pozorování ptáků se stalo mnohem více než jen volnočasovou aktivitou pro pár nadšenců. Projekt Ptačí hodinka, organizovaný Českou společností ornitologickou (ČSO), zaznamenal obrovský zájem veřejnosti a mediální ohlas, který překvapil i samotné organizátory. 

Jelikož se i v NEWTON media se najde pár ptačích nadšenců, zajímalo nás, jak přesně se tento ohlas promítl do českého mediálního prostoru za posledních 5 let. Pro data jsme si zašli do aplikace NewtonOne nové generace, která poskytuje komplexní monitoring médií i mediální archiv sahající až do roku 1989. Co jsme se dozvěděli?  

Pozorování ptáků: Koníček, který oslovil desetitisíce lidí

Za více než pět let existence projektu bylo v médiích publikováno přes 5 000 příspěvků a každý občan České republiky starší 15 let měl průměrně 300krát možnost se o něm dozvědět. To jsou čísla, která ukazují nejen sílu projektu, ale i to, jak velký zájem lidé mají o přírodu a biodiverzitu. 

Prezentace pozadí (1920 x 1080 px) (12)

V roce 2025 se do Ptačí hodinky zapojilo více než 36 000 lidí, což je rekordní účast. To znamená, že desítky tisíc dobrovolníků věnovaly čas sledování a zaznamenávání výskytu ptáků na svých zahradách, balkonech nebo v parcích.

ČSO byla v této souvislosti zmíněna více než 3 000krát, což dokazuje význam tohoto projektu nejen pro veřejnost, ale i pro odbornou komunitu a pozitivní PR.  

Nejčastější ptačí návštěvníci českých krmítek

Podle letošních výsledků Ptačí hodinky bylo na více než 25 tisících krmítkách nasčítáno více než 779 tisíc ptáků. Mezi nejčastěji pozorované druhy patřili: 

 

  • Sýkora koňadra – 142 947 pozorování 
  • Vrabec polní – 111 300 pozorování 
  • Vrabec domácí – 98 977 pozorování 
ptaci stupne

Vrabci, kdysi všudypřítomní ptáci, v posledních desetiletích výrazně ubývají. Změna osevních postupů, úbytek hmyzu, moderní zateplování budov a proměna městské zeleně vedly ke ztrátě milionů jedinců. Přesto je dobrou zprávou, že jejich počty na českých krmítkách zatím neklesají. Celkem bylo během letošní Ptačí hodinky pozorováno na 210 tisíc vrabců polních a domácích. Právě na podporu těchto ptáků byl 20. březen vyhlášen Světovým dnem vrabců, který od roku 2010 připomíná jejich význam i ohrožení. 

Příští Ptačí hodinka

Pokud se chcete zapojit do další Ptačí hodinky, nezapomeňte si zapsat termín: od 9. do 11. ledna 2026. To bude další příležitost, jak přispět k monitorování ptačích populací a pomoci odborníkům v jejich výzkumu. Sledování ptáků je skvělá příležitost, jak být součástí něčeho většího a zároveň si užít příjemnou chvíli v kontaktu s přírodou. 

Proč se lidé zapojují?

Projekt Ptačí hodinka ukazuje, že každý může přispět k ochraně přírody, a to i pouhým sledováním ptáků a zaznamenáváním jejich výskytu. Pozorování ptáků totiž nevyžaduje žádné speciální vybavení ani hluboké znalosti, a právě ona jednoduchost a smysluplnost každoročně motivuje tisíce lidí, aby se do projektu zapojili.  

A především – sledování ptáků je příjemnou a uklidňující činností, kterou v dnešním uspěchaném světě ocení snad každý. Zkuste si to taky! Ať už jste totiž zkušený ornitolog nebo úplný začátečník, i vy se můžete stát součástí tohoto jedinečného projektu a přispět k ochraně našich opeřených sousedů.  

Pokud vás biodiverzita zajímá, přijďte 22. května na Poznávací networking v ptačím parku, který pořádá Asociace společenské odpovědnosti při příležitosti Mezinárodního dne biodiverzity.

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!