Wall Street Journal slaví

Wall Street Journal slaví
7. 8. 2014
Kateřina Hamatová

Na začátku července oslavil jeden z nejvlivnějších ekonomických deníků na světě 125 let své existence. Od založení Wall Street Journal v roce 1889 se mnohé změnilo, jeho poslání však zůstává po více než století stejné.

Foto: 125. výročí Wall Street Journal. Zdroj: Profimedia.cz

Témata se nemění

Wall Street Journal založila na sklonku 19. století trojice amerických podnikatelů a novinářů Charles Dow, Edward Jones a Charles Bergstresser (jména prvních dvou nese známý Dow-Jonesův index, který dlouhodobě sleduje vývoj na americkém akciovém trhu). Samotný název deníku napovídá, jaká je jeho specializace - newyorská Wall Street, jedna z nejznámějších finančních čtvrtí, je centrem amerického obchodu s cennými papíry a zároveň sídlem největší burzy na světě. Cílem amerického deníku bylo tehdy, stejně jako je tomu dnes, poskytovat čtenářům kvalitní a rychlé informace a analýzy především s ohledem na finanční sektor a podnikání. V souvislosti s oslavami výročí zpřístupnil deník na svých webových stránkách titulní stranu prvního vydání z 8. července 1889. Dnes by na první pohled většinu čtenářů příliš nezaujala: chyběly obrázky, fotky nebo jiná dnes tolik oblíbená grafická znázornění a stránka byla hustě potištěna drobnými písmeny. Obsah článků byl však překvapivě velmi podobný těm dnešním: témata zahrnovala budování infrastruktury, ceny jízdného ve veřejné dopravě, vývoj na burze, informace o podnikání v textilním a potravinářském průmyslu, ale také sportovní zprávy a dokonce reklamy.

34 Pulitzerů

Od svého založení Wall Street Journal expandoval do celého světa. Vrcholem byla 60. léta minulého století, kdy se zaměstnanci deníku usadili v důležitých finančních centrech na všech kontinentech. Dnes má Wall Street Journal svou evropskou i asijskou verzi (Wall Street Journal Europe a Wall Street Journal Asia) a pracují pro něj dvě tisícovky novinářů v 51 státech. Na americkém trhu zaujímá místo druhého nejčtenějšího deníku s nákladem přes dva miliony kusů denně, přičemž stále převažuje papírová verze nad on-line předplatným (vlastní web spustil Wall Street Journal již v roce 1996 a počet odběratelů dnes dosahuje 900 000). Wall Street Journal obdržel celkem 34 Pulitzerových cen, například za investigativní články Jamese Stewarta, který v 80. letech ve svých příspěvcích odhaloval nelegální praktiky při nákupu akcií (tzv. insider trading). Kromě podobných, ryze finančních témat, je ale záběr Wall Street Journal mnohem širší – s podnikáním a ekonomikou totiž přímo či nepřímo souvisí vlastně úplně všechno, co se ve světě děje. Oceněny tak byly i články o teroristickém útoku na Světové obchodní centrum z 11. září 2001 nebo o zvýhodňování studentů vysokých škol z majetných rodin. Od té doby, co deník koupil Rupert Murdoch, se jeho tematický záběr ještě rozšířil: od roku 2008 například jednou měsíčně vychází časopis WSJ Magazine o luxusním životním stylu.

Páteř Murdochova impéria

Rupert Murdoch koupil Wall Street Journal prostřednictvím své mediální společnosti News Corp. v roce 2007. Tehdy nabídl za akcii, která se na burze obchodovala za 33 amerických dolarů, téměř dvojnásobnou cenu – 60 dolarů. Rodina Bancroftova, která měla ve Wall Street Journal největší podíl, prodej nejprve odmítla, pak ale lákavé nabídce neodolala a transakce za 5 miliard dolarů byla dokončena. Především v USA je trend skupování médií bohatými magnáty poměrně běžnou záležitostí. V důsledku poklesů příjmů z reklamy (v posledních letech o bezmála 50 %) je majetný vlastník, který si může dovolit své médium v těžkých časech dotovat, výhodou. Murdoch navíc není žádným nováčkem: v mediálním světě se úspěšně pohybuje již více než 60 let. A Wall Street Journal je pro jeho podnikatelské aktivity klíčový. Šéfredaktor deníku Gerard Baker jej dokonce přirovnal k páteři jeho impéria. Podle kritiků změna vlastníka narušila nezávislost deníku, o čemž se dá jistě spekulovat (i když bez jakýchkoliv přímých důkazů). To ale nemění nic na tom, že Murdochovy podnikatelské schopnosti jsou pro deník výhodné: kromě tematického rozšíření o „lehčí“ témata, jako je sport, móda nebo kultura, zpřístupnil řadu článků laické veřejnosti a rozšířil tak okruh potenciálních čtenářů.

Nejsme vyhynulý druh

I přesto, že v poslední době často slyšíme, že tradiční média jsou na ústupu, deník z Wall Street tento trend popírá: jeho čtenost i obliba je ohromná, a to dokonce převážně v papírové verzi. Šéfredaktor Baker je navíc přesvědčen, že novinařinu nečeká vyhynutí, nýbrž skvělá a zářivá budoucnost. S Rupertem Murdochem po boku se Wall Street Journal zatím skutečně nemusí ničeho obávat.

Publikováno: 7. 8. 2014
Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.