Šedé eminence maďarských médií

Šedé eminence maďarských médií
11. 8. 2014
Alena Mikolášková

Nezávislá novinařina v Maďarsku? Ale kdeže! Důkazem opaku jsou někteří majitelé společností vlastnící nejen tiskoviny, ale i televize, rádia a v posledních letech stále důležitější internetové zpravodajské servery.

Foto: Maďarské deníky. Zdroj: Profimedia.cz

Podle všeho problém maďarské novinařiny tkví v tom, že zde nevychází žádné noviny, které by byly politicky „neutrální“, a tím pádem objektivní. V roce 1994, po druhých demokratických volbách, ve kterých vyhrála nástupkyně komunistické strany MSZP, se noviny, jež se snažily být apolitické, začaly vymezovat a připojovaly se k buď k národně-konzervativnímu směru, nebo k socialistickému. Jeden maďarský novinář si později povzdechl: „Bylo by to bezpochyby krásné a přínosné mít u nás věcné noviny s rozhodčí autoritou, které by se povznesly nad politické a stranické zájmy.“ Tato vyhraněnost a vzájemná rivalita mezi čtenáři jednotlivých novin má kořeny již 20 let staré - navzájem si vytýkají primitivní nacionalismus, nebo na druhé straně komunistickou minulost.

Kdo tedy vlastní maďarská média? Kdo jsou mediální magnáti, kteří ovlivňují politické preference? Kdo stojí v šeru za novináři v Maďarsku?

Švýcaři a přátelé pana premiéra

Významným hráčem v oblasti médií je v Maďarsku společnost Ringier Axel Springer (na maďarském trhu se švýcarský Ringier a německý Axel Springer sloučily v roce 2010), která působí i v ostatních státech střední Evropy. Tato společnost v Maďarsku kromě bulvárního listu Blikk nebo sportovních novin Nemzeti Sport vlastní z 67 % i nejčtenější „seriózní“ deník Népszabadság. Tento deník začal vycházet jako stranický list komunistů v pohnutém roce 1956, navíc začátkem listopadu, kdy do Budapešti přijely ruské tanky, aby potlačily protikomunistickou revoluci. Po převratu v 90. letech MSZP (Magyar szocialista párt), nástupnická strana po komunistech, založila společnost Szabad sajtó, která dnes vlastní Népszabadság z 27 %. Kritici těchto novin často upozorňují na jejich minulost a v době levicové vlády Ference Gyurcsányiho je považovali za hlásnou troubu MSZP. Přesto všechno je Népszabadság nejčtenějším deníkem (viz článek o nejčtenějších denících v Maďarsku).

Nejspíš je to dáno nynější pravicovou vládou, ale svou roli asi hraje i to, že za novinami, které jsou levicově laděné, nestojí žádní vlivní maďarští miliardáři. Podobně jako Népszabadság má i druhý významný levicový deník Népszava zahraničního vlastníka, když 97% podíl patří švýcarské společnosti TGD Intermedia SA. Jak Népszava, tak i Népszabadság jsou z větší části odkázány na své čtenáře, což znamená, že provoz redakcí je hrazen především z předplatného.

Jinak je tomu u velkých pravicových novin (Magyar Hírlap, Magyar Nemzet) a u maďarské obdoby Metra, zdarma rozdávaného Metropolu. Tyto noviny jsou většinově vlastněny lidmi, napojenými přímo či nepřímo na vládní stranu FIDESZ.

Začněme druhým nejčtenějším maďarským deníkem Magyar Nemzet, který je od roku 2000 oficiálně sponzorován právě FIDESZEM. Tento deník vznikl ještě před druhou světovou válkou a za války se proslavil svými protinacistickými názory. Významným spolupracovníkem byl mimo jiné i Sándor Márai, v Čechách jistě ne neznámé jméno.

V dnešní době je klíčovou postavou Magyar Nemzet šéfredaktor Gábor Liszkay. Ten je zároveň spolumajitelem firmy Magyar Nemzet Kft., která vlastní i televizi Hír TV či rádio Lánchíd. Velmi dobrým přítelem Liszkayho není premiér Viktor Orbán, jak by se dalo předpokládat, nýbrž Lájos Simicska, Orbánův spolužák z gymnázia, jenž byl v 90. letech vedoucím ekonomické sekce Fideszu. Lájos Simiscka platí za kardinála Richelieua maďarských médií. Tento miliardář je podle odborníků třetím nejvlivnějším Maďarem, když vlastní společnost B-Reklám Kft, která je úzce napojena na Liszkaiho či Károlye Fonyóa. Druhý jmenovaný je majitelem společnost Megapolis Media Zrt, jež se stala v červnu roku 2011 vlastníkem výše zmíněného Metropolu.

Připočteme-li dalšího důležitého mediálního magnáta, Gábora Szélese, vlivného maďarského oligarchu, jenž je též napojen na Orbána a jenž vlastní kromě Magyar Hírlap i televizi Echo TV a především regionální tisk, který je v Maďarsku čtenější než u nás, vyjde nám, že lidé kolem FIDESZU vlastní a ovlivňují maďarská média na všech úrovních. Navíc všechny tyto mediální společnosti v minulém roce vydělaly rekordní množství peněz, přes 40 miliard forintů. Schválně, jak asi jejich výdělky ovlivní nedávno schválený mediální zákon, jejž v parlamentu prosadil jim blízký FIDESZ?

Publikováno: 11. 8. 2014
Alena Mikolášková
autorka je publicistka

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.