Spotřební žurnalistika

Spotřební žurnalistika
8. 8. 2014
Jan Kužvart

Možná je v tom trocha romantizujícího tesknění po Zlatém věku, ale mám dojem, že dříve byly hranice v žurnalistice poměrně jasné. Zpravodajství bylo vysokou žurnalistikou a bulvár jeho nízkým protipólem. Nástup „spotřební žurnalistiky“ to však mění.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Expanze prázdnoty

Ve zpravodajství českých masmédií dnes panuje nadvláda spotřebitelské žurnalistiky (v užším slova smyslu zpravodajství o nakupování), sportovního zpravodajství a předpovědí počasí. Čtenost a sledovanost nade vše, chtělo by se říci. Aby byla čísla co nejvyšší, přimíchávají se do tohoto zpravodajského mixu jisté „informační náhražky“, například jde o „zvířátka na konec“ či „hluboké lidské příběhy“. Celá ta informační kaše pak ovšem bývá až nepříjemně plytká. Ne nadarmo to Miloš Čermák v případě sestřelu letu MH17 nad Ukrajinou nazval „zpravodajským pornem“, které „nabízí místo informací jen krátkodobou, byť vzrušující iluzi“. To vhodně navazuje na fenomén infoporna, který jsem na Mediainfu popsal již dříve.

Symptomy úpadku

Pan Čermák vnímá zpravodajství kolem sestřelu MH17 jako jednu z posledních možností, jak zachránit tradiční média před pádem do irelevantnosti. Možná má pravdu, protože kdyby mediální poměry nepřitvrzovaly, nebyla by poptávka po nových termínech typu infotainmentu či infoporna a divák by se mohl z tradičních médií dozvědět něco víc než u konkurence. Místo toho si o takové ebole musí přečíst jinde, protože na seriózní zpravodajství již přestává být místo i ve veřejnoprávních médiích, kde se ruší kanály a zkracují formáty některých pořadů. Ty by přitom jinak mohly po svých divácích vyžadovat tolik potřebné hlubší integrované myšlení, díky němuž je možné si dávat věci do souvislostí. Když před časem ČT změnila formát Událostí a moderátoři začali po studiu chodit, přestal jsem je sledovat. S překvapením jsem pak zjistil, že mi výpadek večerního zpravodajství nijak nechybí. Přitom by člověk čekal, že si ze sledování tolika informací něco odnese… Jenže se tak nedělo. Každý den byly večer nové zprávy a přitom jsem se v nich opět nic nového nedozvěděl.

Konzumní novinařina

Karel Kryl v souvislosti s tím kdysi vymyslel termín „spotřební žurnalistika“. (Nezaměňovat s již zmíněnou žurnalistikou „spotřebitelskou“!) Její definici jsem už bohužel na internetu nenašel, pouze její náznaky a ukázky užití daného pojmu. Podle mne je ve spotřební žurnalistice plod novinářské práce chápán jako mediální produkt, který člověk přijme a vyloučí. Jednohubka, která projde myslí, aniž by zanechala stopu, a ve velkém množství navíc duševnímu zdraví nijak neprospěje.

Do této „konzumní novinařiny“ zachytávající zprávy, jež přinese a odnese den, se podle mne dají zařadit všechny termíny uvedené výše, tedy přemíra spotřební žurnalistiky na úkor té analytické a investigativní, dále pak infotainment a zpravodajské porno. Spotřební žurnalistika neexistuje jen tak, ale je výsledkem (ne)fungování společnosti, v níž žijeme. Možná ne náhodou mne napadlo napsat tento text ve chvíli, kdy si vedle mne v metru někdo četl knihu s příznačným názvem „101 strategií jak se nezbláznit v šíleném světě“. Svůj text uzavřu parafrází výroku alchymisty Paracelsa: Cokoliv může být jedem. Jde jen o velikost dávky. - I informace proto přijímejme s mírou, a to jen takové, jež stojí za to vstřebat.

Publikováno: 8. 8. 2014
Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.