Nejsme jako oni a chceme vás

Nejsme jako oni a chceme vás
23. 4. 2014
Josef Provazník

Placené zpravodajské servery nemají v tuzemsku na růžích ustláno. Češi obecně neradi platí za cokoli, co měli doposud vždy zdarma. Zdravotnictvím a školstvím počínaje a elektronickými deníky či týdeníky konče. Rozčeřit stojaté vody v této oblasti hodlá od června týdeník vydavatele a šéfredaktora Dalibora Balšínka, který v polovině března spustil internetový deník Echo24.cz.

Foto: logo Echo24.cz. Zdroj: www.echo24.cz

Pokud se na start deníku Echo24.cz dívali velcí hráči typu Lidovek, MF DNES a Hospodářských novin úkosem, po měsíci fungování tohoto serveru nejspíš zbystřili. Šéfredaktor Dalibor Balšínek, který naposledy vedl Lidové noviny, se ve svém editorialu v polovině dubna pochlubil 200 000 unikátními čtenáři. To je po měsíčním fungování deníku bezpochyby velmi slibné číslo.

O několik řádků níže v tom samém textu také Balšínek potvrdil, že jeho tým v létě uvede na trh placený týdeník. Těžko říci, jestli k definitivnímu rozhodnutí o spuštění týdeníku přispěl i velmi dobrý výsledek deníku. S jistotou se ovšem dá tvrdit, že těch 200 000 unikátních čtenářů muselo tým kolem Echo24.cz řádně nadchnout a motivovat do další práce.

V laufu jsou především oborové servery

Ovšem mezi publicistickým serverem s volným přístupem pro všechny a placeným týdeníkem je rozdíl asi jako mezi amatérským a profesionálním sportovcem. Své by o tom mohly vyprávět týdeníky Reflex, Respekt či Týden. Ty ovšem ještě stále těží z prodeje tištěných magazínů, a tak pro ně nikterak závratná čísla elektronického předplatného nemusí znamenat žádnou tragédii. Rok od roku postupně rostou a jejich vydavatelé jsou smířeni s tím, že se Češi v tomto ohledu zatím stále drží poněkud zpátky.

Podobné vyčkávání na druhou stranu neplatí pro ryze oborové servery. Velmi dobře se daří např. portálu Motejlek.com, který se soustředí na ekonomická a finanční témata. Vedle oborového zacílení však tento ekonomický server cílí především na firemní klientelu. Tomu odpovídá čtvrtletní předplatné ve výši 8000 Kč. Měsíční či týdenní elektronické předplatné nejúspěšnějších týdeníků Reflex, Respekt a Týden se pohybuje o několik řádů níže:

Reflex – 50 Kč za týden

Respekt – 160 Kč za měsíc

Týden – 90 Kč za měsíc

Proti psychickému bloku s kvalitním brandem

Provozovatelé Echo24.cz se při nastavení cenové politiky samozřejmě inspirovali právě týdeníky z této kategorie. Tedy týdeníky, které se úzce neprofilují na konkrétní témata či předem jasně definovanou cílovou skupinu. Jak zmiňoval Dalibor Balšínek v citovaném úvodníku, tak měsíční elektronické předplatné jeho týdeníku je nastaveno na 79 Kč s tím, že za jedno číslo zaplatí čtenář 18 Kč.

Otázkou ovšem zůstává, jestli i takto realisticky nastavená cena dokáže odstranit „psychický blok“ českého internetového čtenáře. Šéfredaktor a podílník Echo24.cz Balšínek veřejně neprozradil, s jakými čísly by byl v případě týdeníku spokojen. Zatím pouze víme, že je pyšný na svůj obchodní model, který je založen na nízkých provozních nákladech a jménech (značkách) Balšínek, Kaiser, Štindl a Zlámalová.

Na otázku, jestli malý český trh unese další týdeník, je s jistotou obtížné odpovědět. Dle obsahu deníku Echo24.cz se zatím totiž nezdá, že by se měl chystaný týdeník nějak zvlášť lišit od již existujících produktů. Byť např. nabídnout prostor k nekonformní analýze Václava Klause a Jiřího Weigla konfliktu na Ukrajině, bylo velmi odvážné.

Bez oligarchů, ale s novinářským espritem

Jak jsou tedy mezi existujícími týdeníky rozdané karty? Poněkud zkratkovitě by se dalo říci, že občanská společnost a salónní intelektuálové mají svůj Respekt, pravicově zaměření voliči nemilující novodobé spasitele si zase kupují Reflex. Týden potom proplouvá mezi širší cílovou skupinou čtenářů. Hranice mezi nimi samozřejmě nejsou až tak ostře vytyčené, aby si nemohl občas zakoupit Respekt euroskeptický pravičák.

Za pozornost však v této souvislosti bezpochyby stojí Balšínkovo jasné vymezení se vůči mediálním domům patřícím Andreji Babišovi a Zdeňku Bakalovi, které naznačil již ve svém „úvodním“ úvodníku. To byl očekávaný, ale přesto velmi chytrý marketingový tah. Echo24.cz se profiluje jako echt nezávislý deník, v jehož zákulisí netahá za nitky žádný velkopodnikatel namočený v neprůhledných kauzách. Těžko totiž i přes mnohá ujištění pánů Babiše a Bakaly věřit tomu, že se bude v MF DNES a Lidovkách někdo do hloubky věnovat začátkům podnikání současného ministra financí či v Hospodářských novinách a Respektu kauze OKD, se kterou je vedle premiéra Sobotky spojován právě i majitel vydavatelství Ekonomie Zdeněk Bakala.

Přesto to zdaleka nemusí stačit. Kliknout občas na články Echo24.cz čtenáře nic nestojí. Jejich skutečná věrnost se ukáže až v červnu. Dalibor Balšínek jistě svému projektu plně důvěřuje a je třeba říci, že mu vlastně ani nic jiného nezbývá. Na rozdíl od svých spolupracovníků na běžných novinářských pozicích se totiž nemá v českých médiích prakticky kam vrátit. Na mediálním poli za sebou má celou řadu úspěchů ve vedoucích pozicích. Dobře si však dokáže spočítat, že pokud projekt placeného týdeníku nevyjde, další šanci na manažerskou pozici v oblasti novinařiny již v tuzemských médiích nedostane.

Skutečná věrnost se ukáže za pár měsíců

Pokud je Balšínkův obchodní model z větší části založen na placeném týdeníku, mohou jej logicky čekat problémy. Do jeho spuštění zbývají 2 – 3 měsíce a to je proklatě krátká doba na to, aby se budoucí předplatitelé stačili s vizemi Balšínkova týmu identifikovat a na to konto pravidelně posílat peníze. Lhostejno, že většinu novinářů znají z Lidových novin. Předělat zažité návyky internetových uživatelů je běh na dlouhou trať. Určitý spěch však lze pochopit. Echo24.cz možná až po prvních zveřejněných výsledcích čtenosti začne více lákat inzerenty. Ti však přesto nemají garanci toho, že bude čtenost i nadále růst a první výsledky nebyly jen náhodné.

Při startu deníku Echo24.cz si jeho tvůrci v podstatě vypůjčili taktiku, se kterou slavili v posledních volbách úspěch spasitelé typu Babiše a Okamury. Jakoby chtěli říci, že současná podoba „zoligarchizovaných“ médií typu MF DNES, Lidovky, Hospodářské noviny a Respekt nemá s „pravou novinařinou“ nic společného. Tím se zároveň odřízli od zbytku novinářského světa. Svými jasnými postoji se tedy vyhranili nejenom vůči Babišovi a Bakalovi, ale i vůči desítkám novinářů, kteří v jejich mediálním impériu pracují a se kterými možná dříve byli v těsném kontaktu.

I to samo o sobě dělá z Echo24.cz a chystaného týdeníku exkluzivní a unikátní produkt. Jestli to tak bude vnímat i dostatečný počet čtenářů, to je věc jiná. Každopádně bude zajímavé sledovat, jestli už i na českém trhu mají jména novinářů natolik silný náboj, aby přiměla Čechy a Češky k akci.

Publikováno: 23. 4. 2014
Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.