Kdo chce víc, nemusí mít nakonec nic

Kdo chce víc, nemusí mít nakonec nic
16. 4. 2014
Josef Provazník

V posledních letech se zdálo, že největší ambice z prvních držitelů digitálních licencí má TV Barrandov spadající od roku 2012 do mediálního impéria Jaromíra Soukupa.

Foto: Jaromír Soukup. Zdroj: Profimedia.cz

Televize má díky Soukupovi silné finanční zázemí a od počátku své existence se soustředila v solidní míře na vlastní tvorbu a dokázala do svých řad přilákat známé tváře. To ji předurčovalo k úspěchu, který se postupně dostavil. Po dvou letech existence se televize, kterou tehdy ještě vlastnil miliardář Chrenek, pevně usadila za trojlístek Nova, ČT, Prima. Sice s notným odstupem, ale zároveň s poměrně s velkým náskokem před ostatními konkurenty.

Soukup je známý svými vysokými ambicemi, které neznají horní mez. Tato vždy ne úplně ideální podnikatelská vlastnost se projevuje častým střídáním vedení televize. Naposledy se o tom mohl přesvědčit novácký doyen Vladimír Železný, jenž se stal generálním ředitelem TV Barrandov na konci minulého roku. Není divu, že uvízl v hledáčku Soukupa vloni na podzim právě on. Bývalý ředitel Novy se co do ambicióznosti může Soukupovi směle rovnat. Při uvedení do funkce veřejně vyhlašoval atak 5procentního podílu na trhu. Již poněkud tišším hlasem vedl úvahy o budoucích 10 procentech. Taková sebevědomá prohlášení se Jaromíru Soukupovi poslouchala jistě dobře.

Překotné změny málokdy pomohou

Železný skutečně provedl několik dílčích změn a nedá se zpětně říci, že by ve své roli selhal. Přesto byl již po pěti měsících ve funkci odvolán a přemístěn na jinou pozici. Jeho nástupkyní se stala Marcela Hrdá, tedy žena televizním byznysem nedotčená. Už pod jejím vedením TV Barrandov představila na začátku dubna změny v programovém schématu, které naznačují ústup od ataku na hranici kýžených pěti procent.

Exšéf Novy tedy dostal pouhých pět měsíců na to, aby televizi vytáhl o patro výš. Velmi krátký čas pro každého manažera. Ať už se pohybuje v TV byznysu či kdekoli jinde. Fotbaloví trenéři bývají odvolávání i jen po několika zápasech. Nejenom v nejpopulárnějším sportu na světě ovšem bývá pravidlem, že čím rychleji majitel klubu odvolává trenéry, tím více trpí koncepční práce. Tedy systém práce, který jediný může vést k úspěchu. K tomu je však zapotřebí dostatek trpělivosti. 

Kdo je tady ředitel?

Situace v TV Barrandov v lecčems připomíná situaci na Primě před 10 lety. Samozřejmě s tím podstatným rozdílem, že tehdy byla Prima dávno etablovanou televizí a měla za sebou velký úspěch v podobě VyVolených. Také Na žertvách se tehdy chtěli rozkročit pořádně doširoka. V té době šla Prima skutečně nahoru. Podařil se jí totiž skvělý kousek, když spustila unikátní a na české poměry nevídanou reality show VyVolení o několik týdnů dříve než konkurenční Nova Big Brothera.

Optimální načasování a zdařilejší výběr účinkujících vedl k tomu, že na přelomu let 2005 – 2006 žila Prima v naději, že se stane dvojkou na trhu a v budoucnu snad dostihne i Novu. Euforie však trvala jen několik měsíců. Další série VyVolených neuspěla, a navíc dokázala Nova v roce 2009 odlákat Primě klíčové inzerenty.

Růst Primy se zastavil a rovněž rychlé střídání šéfů této televizi k lepším výsledkům rozhodně neprospělo. Trend rychlého střídání ředitelů televize pokračuje do současnosti. V obou společnostech. Je symptomatické, že šéfové TV Barrandov a FTV Prima byli odvoláni prakticky ve stejný týden a ve svých funkcích nevydrželi shodně ani rok. Informace o konci Martina Konráda v čele FTV Prima se v médiích objevily 14. března tohoto roku, tedy jen o den později, než prosákly podobné zprávy týkající se Vladimíra Železného.

Se silnou matkou za zády jde všechno líp

Ukazuje se, že uspět mohou na tuzemském televizním trhu pouze kanály, které spouští silná trojka ve složení Nova, ČT, Prima. Jejich naposledy nastartované stanice ZOOM, Telka a Smíchov, které oslavily letos na jaře 1. výročí existence, nesou fakticky označení „by-products“, a není na ně proto vyvíjen takový tlak na sledovanost. Z marketingového hlediska jsou úzce zacílené na určitou skupinu diváků. To je jejich hlavní funkce a vyšší ambice nemají. Jako bonusový inzertní nosič fungují spolehlivě. V případě nutnosti je jejich „matka“ schopna menší ztráty související s jejich vysíláním snadno pokrýt. O jejich případných finančních obtížích a nesplněných ambicích se samozřejmě veřejně nemluví.

Podíly Novy, ČT 1 a Primy se sice oproti letům minulým snížily, ale to jen kvůli jejich vlastním stanicím. Zcela noví hráči si příliš z koláče sledovanosti odkrojit nedokázali. Až tedy na zmiňovanou TV Barrandov, která se dnes se ocitá na křižovatce a následující měsíce budou pro její budoucnost klíčové. Diváci jsou citliví na změny programu a inzerenti zase neradi vidí přílišné výkyvy v grafech sledovanosti. Spekulovat o nastoupené cestě této televize můžeme do aleluja, ale rozhodovat bude nakonec jediný muž -  Jaromír Soukup. Pokud zkrotí své ambice na únosnou míru a neutne penězovody potřebné na financování vlastní tvorby, může TV Barrandov růst v dalších letech klidným tempem ještě o několik málo procent. Na silnou trojku to sice stačit nebude, ale často ani klidný střed tabulky není úplně k zahození, chtělo by se říci fotbalovou terminologií...

Publikováno: 16. 4. 2014
Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.