Milost pro Jiřího Kajínka v českých médiích

Milost pro Jiřího Kajínka v českých médiích
2. 6. 2017
MEDIAINFO

Jedním z hlavních témat, která v květnu rezonovala českými tradičními médií, bylo udělení milosti Jiřímu Kajínkovi. Kolik prostoru média tématu věnovala a jak se k události stavěla, pro nedělní Newsroom ČT24 zjišťovali analytici NEWTON Media.

Nejvíce prostoru omilostnění Jiřího Kajínka věnovala online média (60 % z celkem 2 351 příspěvků). Aktivně a zároveň kriticky si v reakci na krok prezidenta republiky počínala internetová publicistika reprezentovaná například platformou parlamentnilisty.cz. Jednu z hlavních mediálních událostí měsíce května vysvětlovali novináři politickou motivací prezidenta, popřípadě zvýrazňovali její kriminální rozměr anebo poukazovali na problematickou morální stránku celé záležitosti.

Graf 1Graf znázorňuje vývoj publicity reagující na prezidentskou milost udělenou Jiřímu Kajínkovi. Data: kompletní archiv společnosti NEWTON Media s výjimkou agenturního zpravodajství za období od 10. do 30. května 2017

V prvním ohledu soudil předseda TOP 09 Miroslav Kalousek, že Miloš Zeman chce milostí pro „nejznámějšího české vězně“ odklonit mediální pozornost od své role ve vládní krizi. Podle dalších publicistů si chce „lidový prezident“ milostí pro „lidového hrdinu“ zvýšit preference před obhajobou svého mandátu a přitom cílí na voliče tíhnoucí (jako on) ke konspiračním teoriím, kteří jsou přesvědčeni o Kajínkově nevině. Další hlasy upozorňovaly na situaci, kdy se vzorem mládeže stává Kajínek coby „populární vrah“, se kterým si třese rukou první dáma republiky (Aha! Potřásla si rukou s vrahem, 11. 5.).

01.pngGraf ukazuje, jak se do informování o milosti pro Jiřího Kajínka od prezidenta republiky zapojovaly jednotlivé skupiny médií. Data: kompletní archiv společnosti NEWTON Media s výjimkou agenturního zpravodajství za období od 10. do 30. května 2017

Server nova.cz pro změnu postavil do popředí někdejšího korunního svědka v procesu s Kajínkem, který se nyní podle svých slov bojí o život (12. 5.). Událost představovala pochopitelně i silný impuls pro lidovou tvořivost, ať už šlo například o charakteristiku „nevinný jako Kajínek“ anebo, v případě návštěvy první dámy ve věznici, o analogii s pasáží Jaroslava Haška o tom, kterak německá hraběnka navštíví Švejka ve vězení a pochvaluje si, jak mu tam chutná.

03.pngGraf seznamuje s pěti tituly, které o milosti pro Jiřího Kajínka od prezidenta republiky informovaly nejčastěji. Data: kompletní archiv společnosti NEWTON Media s výjimkou agenturního zpravodajství za období od 10. do 30. května 2017

Nejčtenější bulvární list Blesk rozporoval okolnosti případu z 90. let (v tomto smyslu vycházel vstříc prezidentově motivaci k milosti), jeho server pak připomínal, že Kajínek bude po propuštění hmotně zajištěn díky honorářům z filmu režiséra Petra Jákla a že ho na svobodě čeká jeho přítelkyně, brněnská psycholožka. Jak deník Blesk, tak web blesk.cz se rovněž umístily na předních příčkách v žebříčku médií, která o události informovala nejvíce.

Pomyslný epilog květnové publicity tvořila příhoda z brněnské restaurace, která se návštěvou Kajínka pochlubila na Facebooku a po prudké kritice svůj status zase smazala.

Publikováno: 2. 6. 2017
MEDIAINFO
MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Podle nové studie dokáže Twitter předvídat nebezpečné situace až o hodinu rychleji než policie.

    10. 7. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.