SMART DATA, SMART DECISIONS, analysis & intuition

Twiplomacie po česku

Twiplomacie po česku
14. 1. 2014
Jan Kužvart

Jak tweetují ambasády v ČR? A jak se na poli Twitteru činí česká diplomacie v zahraničí? Nahlédněme pod pokličku české twiplomacie.

Foto: ilustrační. Zdroj: archiv MEDIAINFO

Twiplomacie se představuje

Twiplomacie vznikla jakožto terminus technicus v srpnu 2012. O přesné definici je možno se přít. Pro účely tohoto článku ji však chápu coby podmnožinu e-diplomacie, respektive jako užití Twitteru vládami, mezinárodními organizacemi i občany pro (e-)diplomatické účely. Tak či onak twiplomacii ve světě užívají přinejmenším dvě třetiny států. Kdo o ní chce vědět více, může sledovat stejnojmenný účet na Twitteru, popřípadě se podívat na s ním spojenou studii o užití Twitteru světovými politiky.

ČR vs. Polsko, kolo druhé

Ve svém posledním textu jsem se zabýval definicí e-diplomacie a jejím stavem v ČR. Na přetřes přitom přišlo zejména srovnání kvality facebooku a Twitteru v podání českého a polského MZV a jejich současných ministrů. Záměrně jsem však nechal stranou téma tweetujících ambasád a velvyslanců. Samostatné srovnání tweetování diplomatických zastoupení je totiž vhodným nástrojem, jak lze úspěšnost úsilí našich „twiplomatů“ porovnat s cizí konkurencí.

Kromě toho však také příliš není co jiného poměřovat. České MZV ani jeho ministr totiž netweetují, náš prezident sice profil má, ale od jeho spuštění 25. července dal Miloš Zeman dohromady jen 13 tweetů, z nichž 4 odeslal v onen den, další tři pak do konce daného měsíce a 7. října se odmlčel, zdá se, nadobro. Zbývají tedy jen dva další částečně twiplomatické účty. Prvním je Úřad vlády ČR, který si se svými skoro 12 000 followery nevede vůbec špatně, a druhým poslanecká sněmovna. Oba však do světa cvrlikají výhradně česky a svou konzervativní formou se drží spíše při zemi a vytváří při tom dojem kombinace tiskového mluvčího a úřední desky. Mimochodem, lehce neaktuální statistiky o českém diplomatickém tweetování nalezne zájemce zde.

Ale zpátky k tématu tweetujících ambasád ČR a Polska. Česká ambasáda ve Varšavě Twitter . 207 followerů, anglický popisek a česko-polská kombinace 168 tweetů vzbuzují určitou naději na úspěšnou komunikaci, ta ale při pohledu na datum posledního tweetu (4. listopad) bere bohužel za své. Časově se to zhruba shoduje s datem nástupu nového velvyslance Jakuba Karfíka, jenž na Twitteru přítomen není. Jeho předchůdce Jan Sechter, nynější zástupce ČR v Rakousku, je však velmi aktivním twiplomatem. 444 tweetů a 247 followerů na veřejném osobním profilu to potvrzuje.

Polská strana se činí o poznání více. Pražská ambasáda proto nelení a s 1036 tweety si svých 447 followerů plně zaslouží. Na rozdíl od ambasády ČR v Polsku také využívá hashtagy a taguje cizí účty, navíc do svých tweetů dává i angličtinu. Nová polská velvyslankyně v ČR Grażyna Bernatowicz naopak používá Twitter střídmě a 144 tweetů obvykle tvoří prostý text. I tak si ale našly 775 followerů. Sečteno a podtrženo, i na půdě Twitteru nad námi Poláci aktuálně vítězí o několik koňských délek. Zatímco našich 207 followerů už dva měsíce čeká na nový tweet, Poláci v Praze své novinky pravidelně posílají celkem skoro 6x více lidem a institucím.

Twiplomaté v Čechách

V ČR užívá aktivně Twitter celkem 8 diplomatických zastoupení. Uživatelé Twitteru jejich seznam z dílny Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) naleznou zde. Sociální sítě jsou polem, kde mohou být, biblicky řečeno, první posledními a naopak. Úspěšnost účtů ambasád proto často neodpovídá váze jejich mateřských zemí na mezinárodním poli či v  regionu. Hitparáda seřazená dle příznivců tak vypadá následovně: Francie (100), Velká Británie (178), Nizozemí (189), Švédsko (236), Izrael (310), Polko (447), Rusko (467) a USA (5449). Vzhledem k malé rozšířenosti Twitteru v ČR je v případě Ruska a Polska navíc zajímavé, že Twitter je jejich jediným novomediálním profilem. Na rozdíl od ostatních tweetujících ambasád totiž facebookem nevládnou. Twitter je každopádně u zahraničních zastoupení v ČR o polovinu méně oblíbeným nástrojem e-diplomacie než facebook, který používá celkem 16 z nich.

K rozhovoru jsou potřeba dva

Twiplomacie, stejně jako e-diplomacie obecně, není o jednosměrném informačním diktátu producent-konzument, ale o interakci a také dialogu, který formát krátkých tweetů nad to může uživatelům zprostředkovat lépe než například facebookové statusy. Srovnání polského a českého diplomatického zastoupení výše ukázalo, že Češi mají v tomto ohledu co zlepšovat. Doufejme, že nás časem tweetující ambasády, ministři a státní instituce sousedních a spojeneckých zemí postrčí o kousek vpřed.

Publikováno: 14. 1. 2014
Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
Praha 4, 140 00

+420 225 540 111 - NEWTON Media, a. s.

+420 225 540 201 - obchodní oddělení

obchodni@newtonmedia.cz

IČ: 28168356

DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Nadace Český literární fond dnes uděluje novinářské ceny. Kdo byl oceněn?

    26. 5. 2016

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 employees
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.