Analýza komunikace politických stran na Facebooku

Analýza komunikace politických stran na Facebooku
1. 8. 2016
Social media team

Aktivity na sociálních sítích jsou už dlouho nedílnou součástí komunikace politických stran. Jakým vývojem prošla politická komunikace v období voleb do Europarlamentu, komunálních voleb v roce 2014 a jak si vede před krajskými volbami v roce 2016? Dialog se svými voliči se snaží pomocí Facebooku udržovat všechny významné české politické strany, nicméně jejich strategie i úspěchy v této oblasti se liší. Tým analytiků sociálních sítí NEWTON Media pro vás zjistil podrobnosti.

Na rozdíl od volebních preferencí si na Facebooku vedou mnohem lépe strany s mladšími příznivci: TOP 09, Úsvit a Piráti. Méně úspěšné jsou oproti nim lidovci a strany s vyšším věkovým průměrem voličů: komunisté a sociální demokraté.

grafy4.pngGraf zobrazuje vývoj celkového počtu příspěvků všech stran na jejich FB stránkách od minulých voleb
grafy3.pngGraf zachycuje srovnání počtu příspěvků jednotlivých stran na Facebooku v časové ose od minulých voleb

 

ANO a Úsvit spoléhali na kvantitu

Z hlediska obsahu publikuje většina stran na Facebooku obdobný mix. Šíří především svoje politické názory na aktuální témata a propagují vystoupení svých politiků v médiích. Přidávají průměrně 2 příspěvky denně, které mají okolo 30–50 slov. Obvyklým dvěma zprávám se svého času vymykalo pouze ANO, které až do poloviny loňského roku přidávalo každý den 6 příspěvků. Od té doby však frekvenci své komunikace výrazně snížilo, a přiblížilo se tak ostatním stranám.

graf1.pngGraf zachycuje srovnání stran z hlediska průměrné délky příspěvků publikovaných na Facebooku

V délce příspěvků překonává všechny ostatní strany Úsvit, který v minulosti (za vedení Tomia Okamury) přidával i desetistránkové zprávy a v průměru čtyřnásobně překračoval ostatní strany. Následný odchod předsedy znamenal pro Facebook strany změnu komunikace, a s tím související zlepšení odezvy uživatelů: fanoušci začali přidávat místo řádově desítek stovky reakcí na příspěvek.

grafy5.pngGraf zobrazuje srovnání Facebookových účtů politických stran z hlediska počtu fanoušků

V počtu příznivců na Facebooku vede jednoznačně ANO, hned druhý nejvyšší počet fanoušků má stránka TOP 09. Díky velkému množství příspěvků, kterými Babišovo hnutí zaplavovalo svoje fanoušky, má na svém kontě také v součtu nejvíce uživatelských interakcí. Pokud však uvažujeme průměrné počty interakcí na jeden příspěvek, největší odezvy dosahují příspěvky TOP 09.

polstrany_int.pngGraf zachycuje celkový počet interakcí na FB účtech stran od minulých voleb (levý sloupec) a zároveň ukazuje srovnání průměrného počtu interakcí na jeden příspěvek (pravý sloupec)


Nejúspěšnější nemusí být politika

Zajímavé je, že ne všechny strany sklidily největší úspěch s některým ze svých politických návrhů. Pravdou je spíše opak. U zelených byla nejúspěšnějším příspěvkem od posledních voleb vzpomínka na Václava Havla, u Pirátů vtip a u ANO fotografie předsedy Babiše, který klečí u dítěte, jemuž posílá svůj ministerský plat. I pro politickou komunikaci tedy platí, že emoce jsou na sociálních sítích hlavním motorem zájmu uživatelů.

ano.png

pirati.png

 

Z obsahového hlediska se strany liší také v tom, na které zpravodajské servery ve svých příspěvcích odkazují a sdílejí jejich články. Zatímco vládní koalice spoléhá na trojici Česká televize, Novinky, iDNES, opoziční strany se více profilují na základě svých ideologických pozic. Pravicová opozice často sdílí články kritické k vicepremiéru Babišovi ze serverů Echo24 a Svobodné fórum, naopak ostatní strany tyto zdroje zcela ignorují. Komunisti a Úsvit zase nejčastěji odkazují na články Parlamentních listů a oproti ostatním citují častěji i Eurozprávy.

grafy2.png


Metodika

Analyzovali jsme všechny příspěvky od voleb 27. října 2013 do 24. července 2016, které přidaly oficiální facebookové profily politických stran. Ty byly vybrány podle volebního modelu CVVM za červen, přičemž z porovnání byla vyřazena SPD, jejíž data nebyla srovnatelná s ostatními stranami, neboť hnutí vzniklo až v průběhu volebního období. Informace o věku příznivců pocházejí z Českého datového archivu z datasetu Naše společnost 2016 – duben. Při porovnání zpravodajských serverů byly ke každému médiu započítány všechny relevantní subdomény s více než pěti sdíleními politickými stranami.

Publikováno: 1. 8. 2016
Social media team

NEWTON Media

Na Pankráci 1683/127
budova Gemini A
140 00 Praha 4

+420 225 540 111 - NEWTON Media
+420 225 540 201 - obchodní oddělení
obchodni@newtonmedia.cz
IČ: 28168356
DIČ: CZ28168356

Kontaktujte nás

Kontaktujte nás

Facebook

  • Už jste viděli vítěze letošních Facebook Awards?

    27. 6. 2017

LinkedIn

  • NEWTON Media, a.s. vlastní unikátní archiv mediálních zdrojů, který sahá v některých...

    Praha 4, 201-500 zaměstnanců
Webdesign: Cyber Fox, s.r.o.